Höstens aktiviteter i ABF Fotoklubb

Sommaren lider mot sitt slut och det är hög tid att tänka på höstens aktiviteter i fotoklubben. På grund av den pågående pandemin kommer vi att göra en del förändringar.

Vi vill ju gärna ha trevliga aktiviteter i föreningen, men det måste vara under trygga och säkra former.
Det ena förändringen är att vi inte kommer att planera hela hösten fram till december redan nu, som vi brukar. I stället planerar vi en bit i taget och följer samtidigt utvecklingen när det gäller pandemin och Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Den andra förändringen är att vi, tills vidare, kommer att ha utomhusaktiviteter i stället för våra träffar i klubblokalen. Vi börjar med några torsdagskvällar med fotografering utomhus. När höstmörkret så småningom kommer så ersätts dom flesta torsdagskvällar med fotoutflykter på söndagarna. Ungefär varannan söndag tror vi blir lagom.

Program till och med september månad

Torsdagen den 20 augusti
Vi startar upp höstterminen med en träff på Emaus lantgård klockan 18.00. Tag med kamera, för ni kommer att få en del fotoutmaningar att genomföra. Ingen tävling – bara på skoj! Var och en tar med egen fika.

Torsdagen den 27 augusti
Fotomaraton i miniformat. Start utanför klubblokalen 18.00. Då får man tre olika teman att tolka med sin kamera under en timmas tid. Tag med kamera och ställ in bildformatet på JPG.
Efter genomförd ”minimara” laddar vi över era tre bilder till klubbens USB och redovisar allas bilder på lämpligt digitalt sätt.

Torsdagen den 3 september
Vi övar panorering utomhus under kvällen. Det handlar alltså om att ta foton där huvudmotivet är skarpt mot en bakgrund med rörelseoskärpa. Samling utanför klubblokalen 18.00. Med kamera givetvis.

Söndagen den 13 september (OBS söndag)
Fotoutflykt till Regementsparken i Uddevalla. Vi samlas utanför Försvarsmuseet klockan 11.00. Gunnar Klasson, känd bland annat från Uddevallabloggen.se, kommer och berättar om parken och dess omgivningar. Sedan fotar vi en stund i området. Och fikar förstås. Tag med kamera och egen fika.

Söndagen den 27 september (OBS söndag)
Fotoutflykt till Snäckskalsbankarna i Uddevalla. Samling utanför Skalbanksmuseet klockan 11.00. Där träffar vi Eva Wistemar, fotograf från Ljungskile, som gör oss sällskap under utflykten och berättar om hur hon tänker och arbetar när hon är ute och fotograferar. Lite konkreta fototips hoppas vi också på. Tag med kamera och egen fika.

Generellt för våra träffar gäller att ni ska vara friska och krya när ni kommer och att vi håller rejäla avstånd till varandra under träffen. Utrusta er med kläder efter väder och ett gott humör. Vid extremt dåligt väder ställs aktiviteten in. Detta meddelas i så fall på hemsidan och i vår facebookgrupp för medlemmar, så håll koll.

Varmt välkomna till en trevlig fotohöst med ABF Fotoklubb