FOTODAGEN 2020

Den 21 mars är det dags för fotoklubbens årliga ”Fotodag” på Bohusläns museum.
På Fotodagen kan du delta i vår fototävling, lyssna på föredrag och mingla med andra fotointresserade.

Fotoplank
Ta med högst tre omonterade bilder, maxstorlek 24 x 30 cm, visa upp dem på planket och var med i vår tävling.
Uppsättning 10.00 – 12.00.
Årets jury är fotograferna Anni Padian och Anders Magnor, som redovisar sina utvalda pristagare 12.30.
Samtidigt redovisas resultatet i klubbtävlingen ”Årets Bild”.

13.00  Bildföredrag med fotografen GUNNAR BERGLUND, Göteborg   –  SAVANNEN I FÄRG OCH I SVARTVITT
Hörsalen, fri entré

Hos fotograf Gunnar Berglund kan man se allt från skiftande Afrika-motiv till svartvita naturbilder kommenterade med endast Bob Dylan-citat. Han fotograferar gärna i skilda genrer. Detta stämmer bra överens med hans filosofi att det visserligen är spännande att fotografera i främmande miljöer, men att man alltid också kan gräva där man står. På så sätt kan fotografin frodas även i vardagen.

Gunnar Berglund är styrelsemedlem i Vårgårda Fotoklubb samt ingår i kommittén som anordnar den stora årliga naturfotofestivalen i Vårgårda.

Under Fotodagen kommer Gunnar att hålla bildföredraget ”Savannen i färg och i svartvitt”.

Gunnar skriver: ”Jag ägnar mig ofta och gärna åt att skapa bilder i de olika nyanser och varianter som svartvit fotografering erbjuder. Under det här bildföredraget kommer jag att resonera kring de olika faktorer som som får mig att välja färg eller svartvitt. Men också varför jag väljer mellan en nyanserad gråskala och rent grafiska uttryck, samt varför jag gör en färgbild mättad eller färgreducerad. Oavsett vilket så erbjuder Afrikas savanner ett lustfyllt bildskapande.”

Foton: Gunnar Berglund